søndag den 15. januar 2012

Det reviderede princip for kontaktforældre blev godkendt d. 27. oktober.

Kommunen har fået ny skolechef. Poul Anthoniussen fra Middelfart.

Skolen har fået tildelt DKK 70.000 til udendørs aktiviteter for udskolingselever og DKK 600.000 til interaktive tavler. Der vil være sat interaktive aktive tavler op i
hovedbygningen, når børnene har 1. skoledag i 2012. Derudover får udskolingen
skabe med lås og lounge møbler.

Kommunen har centraliseret rengøringsservicen.

Odense kommune går en spare rundte i møde, og Skolerne kommer til at mærke dette. Dog beholdes vejledende timetal. Skolebestyrelsen har skullet tage stilling til en ny fordelingsmodel og har meldt tilbage at vi foretrækker en model, der er baseret på at pengene skal fordeles efter antal elever ikke antal klasser. Dog skal der tages hensyn til små skoler.

Skolen får tildelt lærerressourcer, der skal dække det vejledende timetal. Men der er åbnet op for at skolen må vurdere behovet på klasseniveau. Det giver større mulighed for at støtte de børn, der har et større behov. Men det forpligter også til øget fokus på at timer ikke forsvinder fra årgang eller fag.

Forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen havde et meget positivt møde med kontaktforældrene. Det var dejligt at møde så engagerede forældre. Det stopper naturligvis ikke der, alle de gode forslag og tanker der var oppe og vende denne aften er præsenteret for den samlede skolebestyrelse og nedenfor er der gjort status for, hvor vi står i dag.

Indskolingen - En anderledes skoledag:
’Det brede læringsbånd’ – vil fremover blive kaldt ’en anderledes skoledag’, da det bedre beskriver, hvad der arbejdes på.
Pædagoger og lærer er godt i gang med at se på de muligheder der er. Medarbejder repræsentanterne vil præsentere deres idéer og tanker, på et åbent arbejdsmøde for forældre d. 8. marts kl. 19:00.

Det skal understreges at det er tidligt i processen, så forældre har mulighed for at komme med konstruktive forslag til, hvad der vil fungere godt for alle. Det vil derfor ikke være en aften, hvor der vil blive præsenteret en færdig køreplan.

Forældrenes ønske om at man ikke udskyder mødetid for indskolingens børn, så man bliver nød til at betale for morgen SFO, er nævnt for skoleledelsen. De tager det med til møder om ’en anderledes skoledag’.

Det er formidlet at forældregruppen er meget positivt stemt overfor tiltag, der kan give børnene mere læring. Kommunens forslag om at pædagogerne målrettet leger læring i børnene i deres tid, blev meget positivt modtaget.

Mellemtrin alkohol:
Der oprettes en skabelon for alkohol klasseaftale. Den lægges ud på intra. Det anbefales at snakken i klassen tages tidligere end 7. klasse og det er fremlagt for skoleledelsen at emnet gerne må behandles flere gange men med forskelligt indhold. Eksempelvis i Natur og Teknik den ene gang og i dansk eller idræt den næste.

Mellemtrin Tween miljø:
Forslag der tages med i skolens arbejdsgrupper:
Inddragelse af elever i udsmykning af skole og skolens toiletter. Musik på gangene. Mange forskellige miljøer i nærheden af klassen. Det skal være rent, pænt og indbydende. Så vil det mindske hærværk. Mulighed for bevægelse

Forslag der allerede er udført
IT – behovene skal gennemtænkes . Det mener vi det er nu.
Der er oprettet hot spot på skolen. Man kan tage sin egen pc med og bruge den udleverede kode, så alle kan koble sig gratis på skolens net og der er mulighed for at låne skolens bærbare pc’er til klasserne. Dokumenter kan gemmes på det fælles net, så det kan hentes fra pc derhjemme eller når man befinder sig på skolen.

Forslag der overvejes men ikke forventes udført:
Vandskurede vægge. Svar – det vil være pænt, men kræver hyppig vedligeholdelse for at det bliver ved med at være pænt.

Udskoling – undervisningsmetoder:
Forslag om at inddrage de kreative fag i anden undervisning er dækket i den innovative del af skolen vision.

Lærerne på mellemtrin har været på kursus i Gardeners teorier om lærings stile. Når så stor en del af skolens lærere har været afsted samtidigt, giver det en rigtig god mulighed for sparring og mulighed for at den viden spredes som ringe i vandet til skolens andre lærere.

Evaluering. Emnet blev bearbejdet på mødet d. 18. november og er ikke diskuteret færdigt. Skolebestyrelsen er i gang med holdningsbearbejdning. Man må ikke bruge karakterer i de yngste klasser. Men en del finder det gavnligt at eleven ofte får feed back af god kvalitet, til gavn for eleven selv og for at læreren får overblik over, hvor den enkelte elev står fagligt.
Skoleledelsen kigger på forslag om at bruge nærmiljøet, herunder Næsby boldklubs baner til idræt, Fyns Kunstmuseum, Brands, Fyrtøjet m.m. og forslag om at bruge andres kompetencer gæstelærere i form af Forældre, bedsteforældre og forskellige erhvervsgrupper.

REKLAME FOR TILTAG PÅ SKOLEN.
Skolen har allerede oprettet en forældrebank, hvor man kan stille sig selv, et familiemedlem eller bekendt til rådighed for hele skolen eller for egne børns klasser. Den findes på forældreintra, i venstre side under punktet kontakt.

Udskoling – ungemiljø:
Forslag der snart bliver virkelighed:
Sofaer, sækkestole og 6-8 mands grupperinger. Bordtennisbord. Skabe med lås. Hylde med spil (kort, yatzy)

Forslag der tages med til skolens udvalg:
Mindre afdeling med bøger, specielt målrettet denne aldersgruppe. Emneuge til at indrette fællesrum. Det er kreativt og giver praktisk brug af matematik.

Forslag ledelsen har fokus på:
- Forældre samarbejde skal have en kærlig hånd i 7. klasse, hvor der dannes nye klasser.
- Forældre fra spurvelund efterlyser mere og bedre information om skolen i forbindelse med opstart. Ledelsen er i færd med at lave en forældre folder til udskolingen.
- Ønske om at skolens egne lærere bruges som vikarer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar